Museumvereniging

MUSEUMVISIE 2011|4

Zest in vest (en meer)
Niet twee dagen zitten zeuren over hoe slecht het in de sector gaat. Gewoon samen doen wat we als museumveld kunnen doen. Waar hebben we wel invloed op? En hoe kunnen we daar het beste uithalen? Iedereen moet elkaar nu helpen. Voel de samenhang en de verbinding. Behalve eendracht stond ook kennis van musea centraal tijdens het – alweer – 5e Museumcongres in Leiden.

Alle congresfoto’s van Fred Ernst.

Doe - ondanks de bezuinigingen - dingen tegen beter weten in
Twee gedreven culturele ondernemers en tegelijkertijd echtpaar Tiana Wilhelm (Stedelijk Museum, Zutphen en Museum Henriëtte Polak) en Adriaan de Regt (Stedelijk Museum, Zwolle) tillen de cultuuremancipatie met een energieke impuls van de lokale bevolking. Van middenstand tot horeca, van plaatselijke kunstenaar en vrienden tot vrijwilligers.

Lonken naar China
Helpen China-tentoonstellingen in onze musea ons de crisis door? Er lijkt in ieder geval nog geen sprake te zijn van China-moeheid. Zijn de wederzijdse investeringen gelijkwaardig verdeeld of laten de Chinezen ons (weer) alles betalen? En is het beter te zwijgen over pijnlijke politieke kwesties, zeker als we hopen op vermogende Chinese cultuurtoeristen?

Verder
- Nieuw Museumregister. Pijnlijke extra ledenvergadering over afstoten Dumas
- (On)gewenste collecties, Congo/Australië
- Museummensen: Anneke, Hanneke, Henk, Mart, Charles, Jelle, Sam, Wim, Ann
- Amsterdam Museum vernieuwt met DNA
- Heropend Scheepvaartmuseum is maritiem-magistraal
- Legermusea zoeken nieuwe helden

Wilt u dit nummer thuis ontvangen of een abonnement nemen?
Ga naar Bestellen Museumvisie of neem contact op met het verenigingsbureau: 020 551 29 00. Hier kunt u tot 1 januari 2012 ook uw tips of ideeën voor Museumvisie 1 heensturen. Het thema is culturele dynamiek.

Of reageer en discussieer mee via Museumvereniging op LinkedIn:

2633 keer bekeken