Museumvereniging

Museumvisie 2011 | 03

Wilt u dit nummer thuis ontvangen of - lekker handig - een abonnement nemen?Bestel abonnement of los nummer.

Vragen over Museumvisie? Mail of bel het verenigingsbureau: 020-551 29 00. Hier kunt u tot  5 oktober ook uw tips of ideeën kwijt voor Museumvisie 4 (winternummer met congresverslag) met als thema: collecties (de)centraal? Of reageer via Museumvereniging op LinkedIn.

Museumvisie 2011|3
Wijsheid in pacht, kennis is macht?

In dit nummer onder meer:

Nieuwe businessmodellen nodig om te overleven
Na de crisis zal de economie er anders uitzien. Ook musea moeten daar met hun financiering rekening mee houden. Daarom zijn nieuwe businessmodellen fundamenteel belangrijk. Waarom zou een ‘sophisticated pretpark’ geen museum kunnen exploiteren?

Strijdbaar zijn, nergens je neus voor ophalen
Ook Museum Meermanno moet voldoen aan de keiharde eis nog dit jaar 21,6% uit eigen inkomsten te halen om behalve 2011 ook nog 2010 te compenseren. Een zware klus voor Maartje de Haan, directeur. Haar collegiaal advies aan lotgenoten: ‘Niet te arrogant zijn, niet alleen grote bedragen vragen: wees blij met alles wat je krijgt.’

Visies: inspelen op toekomsttrends
Uit de toekomstvisie Agenda 2026 komen trends en vijf kernvragen naar voren over vrijwilligers, vrienden, digitaliseren, verdienmodellen en locatie. Welke ideeën hebben vijf middelgrote en kleine musea daarover? Met een bakkerijwiki donateurs werven… Blijven zitten waar je zit of activiteiten organiseren tussen de fruitbomen?” *

* klik hier voor uitgebreide versie

Luister via Youtube naar ‘The Beginning of Memory’ van Laurie Anderson, genoemd in het editoriaal.

De bedrijven en adverteerders op de beurs bij het Museumcongres op 6 & 7 oktober.

Verder
- Gallo Romeins Museum (B) wint European Museum Award
- Uitgesproken museummensen en meningen. Met o.a.: Ace Dia, Erik Schilp,
   David Chipperfield, Thea van Oosten, Frans van der Avert, Stanley Bremer
- Publieksparticipatie: Jeugduniversiteit en Werkplaats Rietveld
- Nieuw open: kasteel Amerongen, NAi en de magische mix van het MAS
-  Verleidt PR musea media tot oppervlakkigheid?
 - Papiertechnologische ontmaskering van Oera Linda mysterie

2627 keer bekeken