Museumvereniging

Meer dan waard & Schat van de stad

Musea zijn de investering van de overheid meer dan waard, concludeert de Nederlandse Museumvereniging in twee onderzoekspublicaties.

Twee onderzoeken leveren dezelfde conclusie op: musea zijn hun bestaan meer dan waard, zowel kwalitatief als kwantitatief. In Meer dan waard: de maatschappelijke betekenis van musea stelt onderzoek- en adviesbureau DSP-groep vijf kwalitatieve maatschappelijke waarden van musea vast: de collectiewaarde, de verbindende waarde, de educatieve waarde, de belevingswaarde en de economische waarde.

Het onderzoeksbureau Atlas voor Gemeenten becijfert in De schat van de stad dat de maatschappelijke waarde van musea in euro's even groot is als het jaarlijkse subsidiebedrag dat overheden aan musea besteden. De sterke relatie tussen overheid en museumsector geeft dus een groot en veelzijdig maatschappelijk rendement.

De Museumvereniging ziet deze onderzoeksuitkomsten als een stimulans om de samenwerking tussen de museumsector en overheden, maatschappelijke organisaties, onderwijs, fondsen, media en het bedrijfsleven verder te versterken.

U kunt Meer dan waard ook in hardcopy bestellen, de kosten hiervoor zijn 12,95 euro.

2793 keer bekeken