Museumvereniging

Museumvisie 1 | 2011

Wilt u dit nummer thuis ontvangen of - lekker handig - een abonnement nemen?Bestel abonnement of los nummer.
Vragen over Museumvisie? Mail naar info@museumvereniging.nl t.a.v. Museumvisie of bel het verenigingsbureau, T 020 - 5512900. Hierheen tot 10 april ook uw tips of ideeën voor Museumvisie 2 (zomer): 'Power to the public'. Of reageer via Museumvereniging op LinkedIn: linkedin.com/groups?gid=1848475.

Discussie over duurzaam
Ondanks of misschien juist dankzij de crisis kunnen musea - als maatschappelijk verantwoorde ondernemingen - niet om duurzaamheid heen. Maar wegen de investeringen op tegen de besparingen? Zonnepanelen, windmolens, grastapijtjes op het dak. Maar ook museumbezoekers willen duurzaamheid: Max Havelaar koffie met een stukje slaafvrije chocola erbij.

Duurzaam kennis delen
De Nederlandse museumprofessionals die bij het Matra-project betrokken waren, raakten zonder uitzondering enthousiast. Met intensieve trainingen aan museumcollega’s in Tsjechië, Hongarije, Polen en Rusland in de jaren negentig en meer recent in Oekraïne en Roemenië, bereikten ze veel. Ook De Nieuwe Kerk schoolde collega’s bij: in Oman.

Onze nieuwe voorzitter Hans Kamps
‘Van musea mag een langetermijnvisie worden verwacht. [..] Overigens zie ik de museumsector niet als een midden- en kleinbedrijfonderneming. Want welk andere mkb'er heeft zoveel "klanten" en zoveel waarde op de balans?’
Kennismaking met Hans Kamps, econoom en nieuwe voorzitter van de Museumvereniging.

Verder
-Spraakmaker Wayne Modest (Tropenmuseum) discussieert over de macht van het museum
-Duurzame investering: fabuleus vernieuwd Dordrechts Museum
-Nieuw: Papiria Kinderboekenmuseum, Den Haag. Met inside informatie
-En: Viseum Veenendaal, Humanity House
-Vernieuwd: Groninger Museum, Natuurmuseum Brabant
-Duurzaam kennis delen via jongereneducatie
-Tentoonstellings-/museumvormgeving: Etaleren of vertellen?
-Vrijwillige of variabele toegangsprijzen?

5419 keer bekeken