Museumvereniging

Museumkaart

De Museumvereniging, de branchevereniging van musea in Nederland, is uitgever van de Museumkaart die sinds 1981 bestaat. De exploitatie van de Museumkaart is ondergebracht in een stichting. De stichting Museumkaart heeft als doel het (herhaal)bezoek aan de musea te bevorderen.

De Museumkaart is persoonsgebonden en biedt onbeperkt toegang tot 400 musea, verspreid over heel Nederland. Voor elk met de Museumkaart afgelegd bezoek ontvangt het betreffend museum een vergoeding. Die is gebaseerd op de gemiddelde toegangsprijs van volbetalend jeugd-, volwassenen- en seniorenbezoek.

De stichting Museumkaart ontvangt geen subsidie en is beneficiënnt van de BankGiro Loterij. De stichting sponsort o.a. diverse Museumnachten in het land, MuseumTips in de landelijke dagbladen en Museumgasten in AVRO’s Kunstuur. Op verzoek ontvangen Museumkaarthouders twaalf keer per jaar een digitaal Museumkaartmagazine met exclusieve aanbiedingen van musea en andere culturele organisaties.

Voor kinderen is er Museumkids: dé plek waar kinderen musea ontdekken door te gamen, te inspecteren en te knutselen.

Op 5 & 6 april 2014 vindt het 33e Museumweekend plaats. Musea bieden hun bezoekers - en vooral families met kinderen - dan volop extra activiteiten volgens het thema Doe een museum.

Bezoekvergoeding

De meeste musea scannen de Museumkaart bij de entree om de geldigheid te controleren en het bezoek te registreren. Door deze scans weten wij hoeveel bezoeken met de Museumkaart elk museum per maand ontvangen heeft. Voortaan baseren wij de bevoorschotting op de scans.

In 2014 krijgen musea daarom eerder dan in voorgaande jaren het voorschot van de vergoeding van Museumkaartbezoeken. In principe ontvangen zij voortaan in de tweede week van de maand automatisch een voorschot van 50% van de gemiddelde toegangsprijs op de Museumkaartbezoeken van de maand ervoor. Wij verrekenen - als dat van toepassing is - bestelde Museumkaarten met het voorschot. Elke maand krijgt u per mail een creditnota of factuur. Wilt u ook uw spamfolder checken om na te gaan of de facturen eventueel daarin terecht komen?

Het kan gebeuren dat niet alle bezoeken via de scans zichtbaar zijn. Het blijft daarom nodig dat musea elke maand al hun bezoeken aan ons doorgeven, bij voorkeur via een zipbestand of desnoods via de website. Aanleveringen op een andere wijze kunnen wij helaas niet meer in behandeling nemen. Het aanleveren van alle bezoekgegevens heeft twee redenen:
- Zo kunnen wij de gemiddelde toegangsprijs voor het volgend jaar van elk museum bepalen én die van alle musea samen.
- Zo kunnen wij eventuele onjuistheden in de bezoekregistratie een maand later corrigeren. Als dat het geval is, staan ze vermeld op de volgende creditnota.

Voor vragen of opmerkingen kunt u terecht bij Joan Belfor, financieel medewerker Museumkaart.

Inloggen

Musea die de Museumkaart accepteren en eventueel ook zelf verkopen kunnen zich op de homepagina registreren en daarbij aanvinken dat zij toegang tot het beveiligde deel van de Museumkaart willen. Nadat uw aanvraag  is goedgekeurd kunt u inloggen om gebruik te maken van de volgende formulieren:

• Registratie Museumkaartgegevens
  • Bestellen Museumkaarten voor geautomatiseerde musea
  • Bestellen Museumkaarten voor niet-geautomatiseerde musea

Meer informatie

Koen Van Veen, 020 - 551 29 19. Ga voor musea die de Museumkaart accepteren naar www.museumkaart.nl.
Lees de Algemene Voorwaarden Museumkaarthouders