Museumvereniging

Museumkaart

Het succes van een unieke kaart

De Museumkaart. De kaart met een miljoen fans.
Nederlanders voordelig toegang bieden tot allerlei interessante musea. Musea die daardoor meer bezoekers trekken en meer inkomsten hebben. Dat is het idee achter de Museumkaart. Al meer dan 30 jaar uniek in de wereld. Inmiddels zijn er één miljoen Museumkaarthouders. De kaart die u onbeperkt toegang geeft tot 400 musea, werd in 2013 maar liefst 6,4 miljoen keer gebruikt. Een record.

Een simpel principe.
Het principe achter de Museumkaart is eenvoudig. Het bedrag dat kaarthouders voor de Museumkaart betalen gaat in een grote geldpot. Het geld in die pot wordt elk jaar verdeeld onder de deelnemende musea, volgens een verdeling op basis van de toegangsprijs en het aantal kaartbezoeken dat zij krijgen.  De Stichting Museumkaart geeft de Museumkaart, een idee van de musea zelf, uit sinds 1981. Een ongesubsidieerde instelling zonder winstoogmerk.

De Stichting Museumkaart is onderdeel van de Museumvereniging, de branchevereniging van musea in Nederland. De BankGiro Loterij ondersteunt de Stichting Museumkaart.