Museumvereniging

Word lid!

Musea kunnen zich als lid of aspirant lid aansluiten bij de Museumvereniging en overige instellingen als gelieerde of belangstellende. De statuten zijn hierbij leidend. De hoogte van de contributie is afhankelijk van de totale baten die ten goede komen aan de instelling.

Lid
Aspirant lid
Gelieerde instelling
Belangstellende
Beëindiging lidmaatschap
Contributie

Lid

Elk in Nederland gevestigd museum dat aantoonbaar voldoet aan de museumdefinitie en de kwalitjavascript:void(0);eitseisen van de Museumvereniging (respectievelijk overeenkomstig met de definitie van de International Council of Museums en de kwaliteitseisen van het Museumregister Nederland) kan lid worden. Dit betekent dat geregistreerde musea in aanmerking te komen voor lidmaatschap. Leden worden geacht zich te houden aan de Ethische Code Voor Musea

Leden kunnen gebruik maken van alle voordelen en services die de Museumvereniging biedt, waaronder de mogelijkheid tot deelname aan de CAO, het voeren van de Museumkaart en deelname aan de benchmark Museana. Zij krijgen een gratis abonnement op Museumvisie, werknemers krijgen korting op deelname aan het Museumcongres en kunnen zich aanmelden als Participant van de secties (vakgroepen). Leden hebben stemrecht in de Ledenvergadering en worden vertegenwoordigd door hun directeur of bestuursvoorzitter.

Aspirant lid

Elk in Nederland gevestigd museum dat voldoet aan de museumdefinitie en de kwaliteitseisen van de Museumvereniging (respectievelijk overeenkomstig met de definitie van de International Council of Museums en de kwaliteitseisen van het Museumregister Nederland) en in het proces zit van registratie kan aspirant lid worden. Leden worden geacht zich te houden aan de Ethische Code Voor Musea. Het aspirant-lidmaatschap duurt één jaar en kan in bijzondere gevallen eenmalig met één jaar verlengd worden.

Aspirant leden kunnen gebruik maken van alle voordelen en services die de Museumvereniging biedt, waaronder de mogelijkheid tot deelname aan de CAO, het voeren van de Museumkaart en deelname aan de benchmark Museana. Zij krijgen een gratis abonnement op Museumvisie en werknemers krijgen korting op deelname aan het Museumcongres en kunnen zich aanmelden als Participant van de secties (vakgroepen). Aspirant leden zijn genodigd voor de Ledenvergadering waarin zij echter geen stemrecht hebben.

Gelieerde instelling

Elke in Nederland gevestigde instelling die geen collectie in eigendom of langdurige bruikleen heeft maar verder voldoet aan de museumdefinitie en de kwaliteitseisen van de Museumvereniging (respectievelijk overeenkomstig met de definitie van de International Council of Museums en de kwaliteitseisen van het Museumregister Nederland) kan gelieerde instelling worden. Gelieerde instellingen worden geacht zich te houden aan de Ethische Code Voor Musea voor zover deze van toepassing is.

Gelieerde instellingen kunnen gebruik maken van alle voordelen en services die de Museumvereniging biedt waaronder de mogelijkheid tot deelname aan de CAO en het voeren van de Museumkaart, met uitzondering van deelname aan de benchmark Museana. Zij krijgen een gratis abonnement op Museumvisie, werknemers krijgen korting op deelname aan het Museumcongres en kunnen zich aanmelden als Participant van de secties (vakgroepen). Gelieerde instellingen zijn genodigd voor de Ledenvergadering waarin zij echter geen stemrecht hebben.

Belangstellende instelling

Elke Nederland gevestigde instelling, zonder winstoogmerk, die naar oordeel van het bestuur een belangrijke rol in de museumsector speelt, kan belangstellende worden van de Museumvereniging.

Belangstellende instellingen kunnen gebruik maken van alle voordelen en services die de Museumvereniging biedt waaronder de mogelijkheid tot deelname aan de CAO, met uitzondering van het voeren van de Museumkaart en deelname aan de benchmark Museana. Zij krijgen een gratis abonnement op Museumvisie, werknemers krijgen korting op deelname aan het Museumcongres en kunnen zich aanmelden als Participant van de secties (vakgroepen). Belangstellende instellingen zijn niet genodigd voor de Ledenvergadering.

Beëindiging lidmaatschap

Opzegging door een lid, aspirant lid, gelieerde – of belangstellende instelling kan per het einde van elk kalenderjaar door schriftelijke kennisgeving aan het bureau van de Museumvereniging met inachtneming van een opzegtermijn van zes maanden.

Contributie

De contributie van onze leden, aspirant leden, gelieerde – en belangstellende instellingen wordt jaarlijks bepaald op basis van ons contributiestelsel bestaand uit tien categorieën. Bij het indelen kijken wij naar de totale baten die ten goede komen aan de instelling, inclusief de door derden gedragen kosten. Het gaat om de totale baten over het kalenderjaar twee jaar vóór het lopende kalenderjaar. Onder totale baten verstaan wij in ieder geval inkomsten uit: kaartverkoop, horeca, winkel, legaten, subsidies, verhuur en sponsorgelden. Onder kosten gedragen door derden, zoals gemeente of universiteit, worden in ieder geval gerekend: personeelslasten, energie, belastingen en huur. Baten die betrekking hebben op aankopen voor de collectie worden buiten beschouwing gelaten. Het aantal stemmen van een lid in de Ledenvergadering correspondeert met de contributiecategorie.

Categorie 1 2 3 4 5
Aantal stemmen 1 2 3 4 5